Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Koňské rohy

Před lety jsem často hrával šachy. Víceméně jen rekreačně, bez žádných velkých výsledků, ale hra mě oslovila natolik, že jsem občas studoval i odbornou literaturu. Již tenkrát mě zaujala jedna věc. Šachová hra se hemží různými termíny, přesto jeden důležitý termín mi zde chyběl. A tak jsem si jej sám vytvořil. O tom je tento článek, který ocení především šachisté a dále všichni, kteří šachy minimálně jednou hráli, nebo se k tomu alespoň chystají.

Obraz malíře Reona Argondiana

Nejspíš znáte šachové výrazy jako vazba, vidlička, šach, odtažené napadení, vynucený tah, gambit, rocháda, garde. Dá se s nimi setkat v odborné literatuře od knih pro začátečníky, až po vysoce odborné monografie a šachové studie. Některé výrazy se používají i přeneseně v obecném smyslu. Někdo dostane občas mat, někdy jste prostě na tahu a jiný zase dělá pěkné rochády. Já si vytvořil ještě jeden svůj vlastní šachový termín, se kterým jsem se prozatím nikde nesetkal. Alespoň si to myslím. Pokud jsem jej někdy zaznamenal, tak si to již nepamatuji. Samozřejmě nemůžu dát ruku na špalek, že jsem s ním jen tak mimochodem nesetkal a on po letech bezděčně vyplaval z mého podvědomí na povrch. Rád bych samozřejmě věděl, jestli jsem objevil Ameriku, nebo jestli jsem tu Ameriku opravdu objevil. Nejspíš z nadpisu tušíte, o jaký termín se jedná. Ano, jsou to ty koňské rohy.

Střelec se pohybuje po diagonálách, věže po sloupcích a řadách, dáma pak všemi směry. Pěšec jen kupředu rovně a do boku bere soupeřovy figury. A co jezdec, čili lidově kůň? Jeho tah tvoří právě to, čemu já říkám koňský roh. Jinými slovy, koňský roh je to políčko či políčka, která může jezdec v příštím tahu obsadit. Vždy, když řeším pozice na šachovnici, říkám si, že musím důkladně zkontrolovat koňské rohy a následné koňské rohy. Někdy to bohužel není tak důkladné a pak to taky často špatně dopadne. Myslím tím se mnou a šachově.

Jezdec (kůň) je krásná šachová figura, nejen tvarem, ale i možnostmi. Je to také velice záludná figura. Díky tomu, že jako jediná může táhnout do koňského rohu, dá se s ní napadnout soupeřovy figury, aniž musí být proti nim jakkoliv chráněná a jištěná (pochopitelně s výjimkou soupeřova jezdce). Proti jezdci díky těmto rohům není také obrana představením jiné figury. Prostě jezdec a jeho rohy dávají šachu nějakou tu správnou šťávu, je to prostě taková tatarská omáčka, nebo worcester, nebo jiné koření či sůl, bez které by to jinak nebylo k jídlu.

Koňské rohy se musí taky trochu pochopit. Jezdec je první figura, kterou poznávají i malé děti, ale poslední, se kterou se naučí táhnout. A to nemyslím na taktiku a strategii, ale to prosté zvládnutí skoku do onoho rohu. Koňský roh ale v šachové hře nevyužijete jen pro vlastního jezdce. Protože tento tah je umožněn právě jen jemu, koňský roh bývá často únikem figury napadené dámou a to včetně krále při šachu. Běda, jsou-li koňské rohy pole, na němž stojí šachující dáma, obsazené vlastními figurami. Dáma zase může samotnému soupeřovu králi odřezávat prostor na šachovnici tak, že se vůči němu při každém tahu staví do koňského rohu. Tím ho zažene do rohu šachovnice, kde jej pomocí vlastního krále zmatuje. Takové partie se většinou nedohrávají, ale teoreticky zpracované jsou a funguje to. Prostě koňský roh je termín, který mi v těch chytrých knihách chybí.

A nejde jen o toto konkrétní pojmenování. Jde mi o to, že jsem nikde nenašel žádný jiný ekvivalent tohoto termínu, který by označoval pohyb šachového jezdce. Třeba – skok naštorc, nebo koňský skok, zub koně, dát kopyto, nebo něco latinského či jinak cizojazyčného. I to méně časté „braní mimochodem“ má svůj termín a takový nádherný tah jezdcem se opisuje složitými souvětími – „chod jezdce připomíná písmeno L, které se otáčí na všechny strany. Ono písmeno L se skládá ze čtyř polí a jezdec může stát či brát figury pouze na jeho koncích“ píše třeba pan Pliska ve své učebnici Šachu pro samouky. No ano, prostě jezdec skáče do koňského rohu. To zase říkám já.

Pokud je tu někdo, kdo tento termín někde zaslechl, četl o něm, nebo zná jiný termín vyjadřující chod šachového jezdce, dejte mi prosím vědět. Je mi opravdu divné, že by pro to nějaký výraz neexistoval. Ale i kdybyste mě teď zahrnuli tisíci jmény a termíny, na mou duši, pupek a čest, já si v partiích, které snad ještě někdy sehraji, už navždy budu kontrolovat své koňské rohy. Líbí se mi na tom i ten protimluv. Kdybych totiž někde slyšel v tramvaji dva lidi bavit se o koňských rozích, věděl bych, že nemluví ani o Velké pardubické, nebo že to ani nejsou koňští handlíři, ale že to jsou šachisté, případně ještě genetičtí inženýři.

A pokud žádný termín pro skok jezdcem neexistuje, tak já si ten svůj tímto patentuji, ale zároveň vám všem a všem šachistům tohoto světa jej dávám k dispozici a k bezplatnému užívání.

 

 

Jen trochu přepracovaný článek z roku 2005, který byl původně napsán pro šachové přátele, se kterými jsem hrál na jedněch stránkách. Protože i po letech platí, že jsem se s žádným jiným termínem pro tah šachovým jezdcem nesetkal, článek je stále aktuální a stále platný. Pokud tedy znáte nějaký termín pro chod jezdcem, napište to do diskuze.

Autorem ilustračních kreseb je malíř Reon Argondian, kterému děkuji za laskavý souhlas s možností je uveřejnit. O tomto malíři také píši v jiném svém článku a to Jak nenaučit svého potomka hrát šachy.

 

Autor: Pavel Míka | pátek 3.2.2012 23:20 | karma článku: 9,30 | přečteno: 931x
  • Další články autora

Pavel Míka

Jen náznakem - fotomatiné

„Pouhým náznakem“ je opravdu velice hezký námět pro fotografování. Jen mě mrzí, že jsem v hektičnu prázdninových měsíců nenašel dost prostoru, abych vytvořil na toto téma speciální kolekci fotek. Nevadí, i ve svém archivu najdu to, co lze pro dané téma použít.

13.9.2012 v 9:39 | Karma: 17,40 | Přečteno: 1043x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Míka

Otevřený dopis Neilu Amstrongovi

Bylo mi devět let a trávil jsem prázdniny s rodiči u jedné české přehradní nádrže, když jednoho rána přišel můj otec a řekl: „Tak už tam chodí.“ To člověk vaší nohou poprvé vystoupil ze své zemské kolébky a dotkl se jiného vesmírného tělesa. Váš Orel přistál v Moři Klidu a vy jste spolu s přítelem a kolegou Buzzem Aldrinem strávili přes dvě hodiny procházkou v té velkolepé pustině za tónů symfonie Z nového světa od Antonína Dvořáka.

31.8.2012 v 5:55 | Karma: 18,63 | Přečteno: 848x | Diskuse| Ostatní

Pavel Míka

Fermiho hlučná samota - fotomatiné

„Příliš hlučná samota“ – to je zase tedy námět na fotomatiné - říkal jsem si. Koho to napadá a jak se to dá vlastně fotit? Pokud hrabalovsky, tak asi ve sběrných surovinách. Až mě se zeptá někdo na nějaký námět, navrhnu pro legraci Fermiho paradox. A jsem zvědav, jak se s tím kdo vypořádá. Pak jsem se zamyslel a řekl si, že vlastně Fermiho paradox se dá použít i pro právě zvolený námět příliš hlučné samoty. A že to zkusím. Asi se nesejdu s velkým pochopením. Asi nic nevyhraji. Ale to nevadí, nesoutěžím pro výhru. A tak tady máte mou vlastní nehrabalovskou představu opravdu hlučné a opravdu značné Fermiho samoty.

13.8.2012 v 9:59 | Karma: 14,67 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Míka

Já blikám, ty blikáš, on nebliká

Již několik let pozoruji, jak se na našich silnicích zvětšuje nešvar nepoužívání směrových světel. Počet neblikajících aut je dnes takový, že se již nemůže jednat jen o sporadické zapomnění. Spíše mám dojem, že mnohdy jde o cílené jednání borců, kteří se nesnižují k něčemu tak pokořujícímu, jako je správné používání směrovek.

26.7.2012 v 15:21 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1822x | Diskuse| Ostatní

Pavel Míka

Rudolfovou štolou skrz naskrz

Fotoblog s komentářem o průchodu dodnes fungující technickou památkou z konce 16. století. A to rozhodně nikoliv suchou nohou. Právě dnes uplynulo 419 let od úplného proražení tohoto jedinečného, ale zároveň skrytého a nepřístupného hornického díla. Vy se do něj můžete podívat alespoň zprostředkovaně v tomto fotoblogu.

17.7.2012 v 14:11 | Karma: 24,92 | Přečteno: 6190x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2841x
Dívám se na tento svět již přes pět desítek let a stále mnohému nerozumím. Bojím se, že už to tak zůstane – a mnohdy díkybohu. Zajímá mě leccos, co se děje v mém nejbližším okolí, tedy v kouli veliké třináct miliard světelných let.