Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já zipuji, ty zipuješ, on nezipuje

Jen málokteré pravidlo je tak špatně pochopeno, jako právě zipování vozidel. Díky tomu pak zbytečně trávíme spousty času v kolonách, které více stojí, než jednou. Nyní je toto téma trochu mediálně živější a z reakcí lidí se dá usoudit, že jistá část princip tohoto opatření nepochopila. Diskutující se pak rozdělí na dva tábory, kde každý hájí tu svou pravdu. Přitom se cituje příslušný paragraf zákona, ale jeho přečtení neznamená zároveň automaticky jeho pochopení. Pokusil jsem se vlastními slovy popsat, jak by mělo zipování fungovat. Předpokládám, že sám jsem to pochopil správně, i když věřím tomu, že mě část diskutujících rozsápá na maděru.

Pravidlo zipování má zlepšit průjezd místem, kde se dva pruhy zúží do jedno. Má tedy zlepšit plynulost dopravy, aniž by snížila bezpečnost. Nejde o to, aby jste vy blbým místem na silnici projeli rychle a po vás ať je třeba potopa, jde o to, aby všichni projeli co nejplynuleji a nejrychleji, přestože ke zpomalení jízdy všech vozidel jistě dojde. Aby zipování bylo opravdu funkční, vyžaduje spolupráci a souhru naprosté většiny řidičů. Již jen malé procento těch, kteří zipování úmyslně či neúmyslně porušují, stačí k tomu, aby se dopravní situace v daném místě zhroutila jako domeček z karet. O tom, jak část Čechů zipování nechápe, svědčí třeba i tento blog. Paradoxně slušní řidiči, kteří „zipují“ desítky a stovky metrů před vlastním zúžením, zbytečně snižují plynulost až k zastavení vozidel a zároveň zbytečně kolony natahují do délky a uvolňují jízdní pruh pro ty, na které pak nadávají, když je předjíždí. Jiná autorka v tomto blogu popsala správně fungování zipu přímo na skutečném látkovém zipu. Je to dobrý model, protože i zoubky skutečného zipu se musí do sebe zakousnout jen v jednom jediném správném místě. Bez toho princip zipu nebude fungovat ani na poklopci, ani na víceproudé silnici.

O zipování se dá mluvit jen tehdy, když dva vedle sebe jdoucí pruhy se z důvodu překážky v jednom z pruhů zúží do toho druhého pruhu. Před místem zúžením mají auta rovnoměrně vyplnit všechny jízdní pruhy a tak využít celkový profil víceproudé silnice. K místu zúžení se pak mají auta v pruzích přibližovat souběžně, stejnou rychlostí a již bez přejíždění z pruhu do pruhu. Kolona zpomalí, ale důležité je, že souvisle bez zastavení jede. Souběžnou jízdou stejnou rychlostí se také nevytváří žádný prostor pro předjíždění a nikdo vás nemůže nutit uhýbat rychleji jedoucím vozidlům (výjimkou jsou samozřejmě sanitky, hasiči a policie se zapnutými modrými majáky), protože v případě hustého provozu platí pravidla jako pro jízdu v pruzích v obci. Další důležitou podmínkou je dojet v pruhu s překážkou až na samý konec a zazipovat se až v tom místě, když před vámi již není žádné další vozidlo. Podstatné je, aby se auta na střídačku striktně pouštěla, ale přitom nezastavovala a jen zpomalovala. Nechat zazipovat auto před vámi není laskavost, ale je to požadavek vyhlášky, tedy vlastně povinnost. Stejně tak není slušnost pustit před sebe dvě a více vozidel, protože to také není zipování a opět to vede k zasekávání kolony. Auta, která zipují z končícího pruhu, se zase nemají cpát do mezery, která není jejich a na tu svojí mezeru si musí počkat. Jak jednou ztratí kolona moment hybnosti, každý rozjezd každého vozidla má vteřinová zpoždění, která se sčítají a narůstají do mnoha minut.

Pokud by toto takto chápala většina řidičů a pokud by toto také důsledně většina řidičů dodržovala, tak by se náš život na silnicích rozhodně zlepšil. Jenže to je asi ten kámen úrazu, protože někdy stačí i jeden řidič, který chce „zipovat“ včas a ten spouští domino efekt zpomalování a zastavování jízdy. Zipovat se dá opravdu jen v místě překážky, všude jinde je to něco jiného (nazval bych to nezipováním) a je to většinou špatně. Představte si, kdyby se zoubky ve vašem skutečném zipu chtěly spojit deset centimetrů před jezdcem. V případě zipu i silnice pak nastane jediné – zaseknutí.

Říkám to raději rovnou - opravdu se snažím být za volatnem i mimo auto slušný a ohleduplný, nepředbíhám ve frontách a to jak vozidel, tak třeba na poště či u doktora. Se svým autem se v situacích, kde nejde o zipování, většinou zařazuji na konec fronty a pak se dívám na desítky aut, jak mě předjíždějí. Například v Praze na Letné u stadionu Sparty, kudy pravidelně jezdím. Courám se v pravém pruhu od Špejcharu k Letenskému náměstí, protože vím, že levý pruh odbočuje vlevo do ulice Jana Zajíce. Tady nejde o zipování, protože levý pruh nepřestává být průběžný, je pouze odbočující. Ani nechci vědět, kolik hodin času jsem v těchto místech strávil poskakováním na první rychlostní stupeň nechaje se předjíždět těmi dravci, kteří se pak nacpou stovky metrů přede mnou do mého pruhu a tak díky nim se sám k cíli sunu jen hlemýždím tempem. Ale tam, kde opravdu jde o zipování, mnohdy předjíždím všechny ty rádoby slušné řidiče, co mi zbytečně brzo uvolnili jízdní pruh, zatímco ten svůj pomohli zahltit a zastavit. Rád bych jel souběžně vedle nich stejnou rychlostí, ale právě ti slušní mě to znemožnili a já odmítám dělat stejnou blbost jako oni. Také mnozí z těch, co jedou se mnou v končícím pruhu to také nevydrží až na konec a začínají se do průběžného pruhu cpát několik desítek metrů před tím, než by měli. Pak se stane, že místo jednoho auta se zařazuje hned několik vozidel a to zase vede ke zpomalování a zastavování.

Docela by mě zajímalo, jak to funguje v jiných zemích. Jestli je tam stejná míra nepochopení, jako u nás a jestli toto pravidlo, které je dost náchylné na přesné provedení, vůbec může bezchybně někde fungovat. Asi by se měla udělat nějaká vysvětlující kampaň a v autoškolách by se mělo dbát na řádné vysvětlení snad i s nácvikem nebo alespoň s animací. Odcitovat paragraf někdy nestačí, je nutné k tomu udělat prováděcí výklad. Ale asi ještě dlouho tady budou řidiči, kteří si to budou vykládat po svém a budou se „zipovat včas“ a pak v místě překážky nebudou pouštět auta proto, že budou naštvaní z toho, že sami zkomplikovali situaci jak sobě, tak druhým.

 

Viz také tento článek o zipování

 

Autor: Pavel Míka | čtvrtek 23.2.2012 10:18 | karma článku: 17,32 | přečteno: 1584x
  • Další články autora

Pavel Míka

Jen náznakem - fotomatiné

„Pouhým náznakem“ je opravdu velice hezký námět pro fotografování. Jen mě mrzí, že jsem v hektičnu prázdninových měsíců nenašel dost prostoru, abych vytvořil na toto téma speciální kolekci fotek. Nevadí, i ve svém archivu najdu to, co lze pro dané téma použít.

13.9.2012 v 9:39 | Karma: 17,40 | Přečteno: 1043x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Míka

Otevřený dopis Neilu Amstrongovi

Bylo mi devět let a trávil jsem prázdniny s rodiči u jedné české přehradní nádrže, když jednoho rána přišel můj otec a řekl: „Tak už tam chodí.“ To člověk vaší nohou poprvé vystoupil ze své zemské kolébky a dotkl se jiného vesmírného tělesa. Váš Orel přistál v Moři Klidu a vy jste spolu s přítelem a kolegou Buzzem Aldrinem strávili přes dvě hodiny procházkou v té velkolepé pustině za tónů symfonie Z nového světa od Antonína Dvořáka.

31.8.2012 v 5:55 | Karma: 18,63 | Přečteno: 848x | Diskuse| Ostatní

Pavel Míka

Fermiho hlučná samota - fotomatiné

„Příliš hlučná samota“ – to je zase tedy námět na fotomatiné - říkal jsem si. Koho to napadá a jak se to dá vlastně fotit? Pokud hrabalovsky, tak asi ve sběrných surovinách. Až mě se zeptá někdo na nějaký námět, navrhnu pro legraci Fermiho paradox. A jsem zvědav, jak se s tím kdo vypořádá. Pak jsem se zamyslel a řekl si, že vlastně Fermiho paradox se dá použít i pro právě zvolený námět příliš hlučné samoty. A že to zkusím. Asi se nesejdu s velkým pochopením. Asi nic nevyhraji. Ale to nevadí, nesoutěžím pro výhru. A tak tady máte mou vlastní nehrabalovskou představu opravdu hlučné a opravdu značné Fermiho samoty.

13.8.2012 v 9:59 | Karma: 14,67 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Míka

Já blikám, ty blikáš, on nebliká

Již několik let pozoruji, jak se na našich silnicích zvětšuje nešvar nepoužívání směrových světel. Počet neblikajících aut je dnes takový, že se již nemůže jednat jen o sporadické zapomnění. Spíše mám dojem, že mnohdy jde o cílené jednání borců, kteří se nesnižují k něčemu tak pokořujícímu, jako je správné používání směrovek.

26.7.2012 v 15:21 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1822x | Diskuse| Ostatní

Pavel Míka

Rudolfovou štolou skrz naskrz

Fotoblog s komentářem o průchodu dodnes fungující technickou památkou z konce 16. století. A to rozhodně nikoliv suchou nohou. Právě dnes uplynulo 419 let od úplného proražení tohoto jedinečného, ale zároveň skrytého a nepřístupného hornického díla. Vy se do něj můžete podívat alespoň zprostředkovaně v tomto fotoblogu.

17.7.2012 v 14:11 | Karma: 24,92 | Přečteno: 6190x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2841x
Dívám se na tento svět již přes pět desítek let a stále mnohému nerozumím. Bojím se, že už to tak zůstane – a mnohdy díkybohu. Zajímá mě leccos, co se děje v mém nejbližším okolí, tedy v kouli veliké třináct miliard světelných let.