Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Já blikám, ty blikáš, on nebliká

26. 07. 2012 15:21:09
Již několik let pozoruji, jak se na našich silnicích zvětšuje nešvar nepoužívání směrových světel. Počet neblikajících aut je dnes takový, že se již nemůže jednat jen o sporadické zapomnění. Spíše mám dojem, že mnohdy jde o cílené jednání borců, kteří se nesnižují k něčemu tak pokořujícímu, jako je správné používání směrovek.

O směrových světlech tvrdím, že jsou nejdůležitějším a nejpoužívanějším komunikačním prostředkem na silnici, který je zároveň plně závislý na našem rozhodnutí, zda-li jej použijeme. Aniž snižuji význam ostatních světel v autech, většinou se zapnou buď jen jednou (tlumená při rozjezdu a u moderních auto často automaticky), nebo sporadicky (mlhovky), nebo se zapnou automaticky při konkrétní činnosti (bzdovky a couvačky, pokud je auto technicky v pořádku). U směrovek je ale jejich použití závislé jen na naší vůli a rozhodnutí. A tak je spousta lidí zapíná buď pozdě, nebo vůbec a to i v naprosto zásadních situacích. Málem jsem se nedávno srazil s dodávkou, kterou jsem chtěl na přehledném úsek předjet, když náhle zatočila přes protisměrný pruh na trávu mimo silnici, aniž tento nečekaný manévr dopředu signalizovala směrovkou. Jindy mě dostala odpověď známého, který na křižovatce nedal blinkr doprava a já se neubránil nezeptat se proč. Prý to nebylo nutné, když v tom pruhu, ve kterém jel, byla na vozovce bílá vodorovná šipka vpravo. Jistě je to zajímavý výklad dopravních předpisů, pokud to není jen obyčejná školácká výmluva. Skoro to vypadá, že mnozí řidiči nezvládají či se nesoustředí na celkový proces řízení. Nejhorší ale bude skupina těch, kteří jezdí arogantně a cíleně ignorují vše, co souvisí jak s předpisy, tak se slušným chováním.

Směrovkami totiž opravdu na silnici komunikujeme, sdělujeme a informujeme ostatní, co budeme v nejbližší chvíli s tou zbraní zvané auto dělat. Proto by se blinkry měly dávat s přiměřeným předstihem před vlastním manévrem. Ten předstih může být různý s ohledem na situaci, na tvar křižovatek, k naší rychlosti. Ale vždy by tam nějaký měl být. Vedlejším efektem tohoto předstihu je pak skutečnost, že když máme plné ruce práce s volantem a s řešením dopravní situace, blinkr nás již neobtěžuje, protože už tam je. Bohužel tento pohled na věc je cizí spoustě řidičů. Směrovky často dávají jen proto, aby nedostali pokutu a tak v místech, kde tato okolnost nehrozí (což je většina případů), se s tím ani neobtěžují. Že se stávají nečitelnými a nebezpečnými jiným i sobě, vůbec neřeší. Vím, že jsou horší přestupky a mnohem těžší případy ignorace a agresivity na silnicích, ale možná že mnohé tyto případy začínají právě ignorováním směrovek. Zároveň je tento nešvar málo kritizován a je přijímám spíše s jistým smířením. To vede k narůstající četnosti neblikání a k dalšímu vážnějšímu porušování dopravních předpisů a tím zvyšování počtu nehod a vyhaslých životů na silnicích.

Sám se snažím být důsledný a směrovky používat správně. A byl bych rád, kdyby to při řízení dělal každý. Správným dáváním blinkru se stává naše jízda mnohem čitelnější a bezpečnější. Já bych totiž rád svou rodinu, přátelé, známé a sám sebe chtěl vždy dovést bezpečně až do cíle a neohrozit ani nebýt ohrožen nikým z těch pro mě neznámých lidí, které potkávám na své cestě.


Další vlastní články o lidech v autech:

1) Já zipuji, ty zipuješ, on nezipuje – o tom, jak neumíme používat zipování

2) Requiem za 701 duší – vzpomenutí na 701 lidí, kteří se v roce 2011 nevrátili ze silnic domů a mezi nimi byl i jeden můj známý a kolega.

Autor: Pavel Míka | čtvrtek 26.7.2012 15:21 | karma článku: 27.16 | přečteno: 1795x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Eva Sádecká

Radost jako dar?

Co udělat každý den pro svou radost, když pro každého znamená něco jiného? To víme, nejspíše sami, jaká je ta naše. Skrytá, tichá, bouřlivá, neutuchající, osvobozující, pulsující? Nadšená, milující, zářící? A jak vlastně vzniká?

21.9.2017 v 21:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 46 | Diskuse

Libuse Palkova

Počítání italských oveček

Počítat do padesáti je teoreticky naprostá brnkačka, ale pokud máte přepočítat padesát hemžících se Italů. kteří chvíli nepostojí a neustále se rafinovaně přemisťují a přelévají jak zrnka písku, končí všechna sranda.

21.9.2017 v 19:30 | Karma článku: 11.63 | Přečteno: 324 | Diskuse

Vratislav Kozak

Je sponzoring nejvyšší fotbalové a hokejové ligy pivovary smysluplný?

Tento příspěvek byl odpřednášen na konferenci v Bratislavě v roce 1999. Ukazuje, že se ve vrcholovém sportu spotřebovává hodně prostředků, výsledky reprezentace tomu však neodpovídají.

21.9.2017 v 17:51 | Karma článku: 3.68 | Přečteno: 185 | Diskuse

Lenka Šimková

Riskla jsem to… jsem knihovnice

„Budu knihovnicí,“ oznámila jsem kdysi hrdě doma při vyplňování přihlášky na vysokou školu... „Hm, nevypadáš jako někdo, kdo by pracoval v knihovně,“ odvětil tenkrát zamyšleně můj otec a nezvedl oči od knihy.

21.9.2017 v 16:42 | Karma článku: 16.60 | Přečteno: 539 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Před karlštejnským víkendem

Tak v sobotu to vypukne. Začneme se srážet na Karlštejně. S někým se možná potkáme už v kempu, s dalšími na nádraží, s dalšími v hospodě a nakonec všichni i s kastelánovic rodinou na hradě.

21.9.2017 v 15:26 | Karma článku: 7.31 | Přečteno: 181 | Diskuse
Počet článků 48 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2111
Dívám se na tento svět již přes pět desítek let a stále mnohému nerozumím. Bojím se, že už to tak zůstane – a mnohdy díkybohu. Zajímá mě leccos, co se děje v mém nejbližším okolí, tedy v kouli veliké třináct miliard světelných let.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.