Pavel Míka

Jen náznakem - fotomatiné

„Pouhým náznakem“ je opravdu velice hezký námět pro fotografování. Jen mě mrzí, že jsem v hektičnu prázdninových měsíců nenašel dost prostoru, abych vytvořil na toto téma speciální kolekci fotek. Nevadí, i ve svém archivu najdu to, co lze pro dané téma použít.

13.9.2012 v 9:39 | Karma článku: 17.40 | Přečteno: 1041 | Diskuse

Pavel Míka

Otevřený dopis Neilu Amstrongovi

Bylo mi devět let a trávil jsem prázdniny s rodiči u jedné české přehradní nádrže, když jednoho rána přišel můj otec a řekl: „Tak už tam chodí.“ To člověk vaší nohou poprvé vystoupil ze své zemské kolébky a dotkl se jiného vesmírného tělesa. Váš Orel přistál v Moři Klidu a vy jste spolu s přítelem a kolegou Buzzem Aldrinem strávili přes dvě hodiny procházkou v té velkolepé pustině za tónů symfonie Z nového světa od Antonína Dvořáka.

31.8.2012 v 5:55 | Karma článku: 18.63 | Přečteno: 846 | Diskuse

Pavel Míka

Fermiho hlučná samota - fotomatiné

„Příliš hlučná samota“ – to je zase tedy námět na fotomatiné - říkal jsem si. Koho to napadá a jak se to dá vlastně fotit? Pokud hrabalovsky, tak asi ve sběrných surovinách. Až mě se zeptá někdo na nějaký námět, navrhnu pro legraci Fermiho paradox. A jsem zvědav, jak se s tím kdo vypořádá. Pak jsem se zamyslel a řekl si, že vlastně Fermiho paradox se dá použít i pro právě zvolený námět příliš hlučné samoty. A že to zkusím. Asi se nesejdu s velkým pochopením. Asi nic nevyhraji. Ale to nevadí, nesoutěžím pro výhru. A tak tady máte mou vlastní nehrabalovskou představu opravdu hlučné a opravdu značné Fermiho samoty.

13.8.2012 v 9:59 | Karma článku: 14.67 | Přečteno: 1021 | Diskuse

Pavel Míka

Já blikám, ty blikáš, on nebliká

Již několik let pozoruji, jak se na našich silnicích zvětšuje nešvar nepoužívání směrových světel. Počet neblikajících aut je dnes takový, že se již nemůže jednat jen o sporadické zapomnění. Spíše mám dojem, že mnohdy jde o cílené jednání borců, kteří se nesnižují k něčemu tak pokořujícímu, jako je správné používání směrovek.

26.7.2012 v 15:21 | Karma článku: 27.57 | Přečteno: 1822 | Diskuse

Pavel Míka

Rudolfovou štolou skrz naskrz

Fotoblog s komentářem o průchodu dodnes fungující technickou památkou z konce 16. století. A to rozhodně nikoliv suchou nohou. Právě dnes uplynulo 419 let od úplného proražení tohoto jedinečného, ale zároveň skrytého a nepřístupného hornického díla. Vy se do něj můžete podívat alespoň zprostředkovaně v tomto fotoblogu.

17.7.2012 v 14:11 | Karma článku: 24.78 | Přečteno: 6188 | Diskuse

Pavel Míka

Já, bloger - fotomatiné

Dovolím si také přispět do fotomatiné svou trochou do mlýna. Jak ale uchopit vyhlášené téma měsíce července „Já, bloger“?

13.7.2012 v 10:11 | Karma článku: 16.47 | Přečteno: 1034 | Diskuse

Pavel Míka

Problém přestupné sekundy a internetový čas společnosti Swatch

Přestupná sekunda, která byla poslední den měsíce června vložena do časové soustavy, způsobila chaos a zhroucení některých serverů. Vkládání přestupných sekund působí také problémy v navigačních systémech a tak již několikrát padl návrh tuto praktiku zrušit. Potřebujeme jí vlastně vůbec? Nebo se dá najít nějaké jiné řešení?

7.7.2012 v 7:07 | Karma článku: 10.49 | Přečteno: 1219 | Diskuse

Pavel Míka

Růžový sad na Petříně – doba rozkvětu

V tomto komentovaném fotoblogu se vracíme na Petřín do Růžového sadu v době prvního rozkvětu královny květin. Nyní na vrcholu Petřína kvete přes osm tisíc exemplářů růží, přes šedesát odrůd různých barev, vůní a různých květů.

16.6.2012 v 17:17 | Karma článku: 16.27 | Přečteno: 3869 | Diskuse

Pavel Míka

Jak se fotí polibek Venuše se Sluncem

Komentovaný fotoblog o přechodu Venuše přes Slunce dne 6.6.2012, do kterého laskavě přispěli také dva další autoři, kteří se mnou fotografovali na místě, které má zcela jistě Genius loci.

13.6.2012 v 4:54 | Karma článku: 12.94 | Přečteno: 990 | Diskuse

Pavel Míka

Otevřený dopis Rayi Bradburymu

Vážený pane! Odešel jste ze svého dlouhého života právě v den vzácného astronomického úkazu, v den přechodu Venuše přes Slunce (v severní Americe úkaz nastal při západu Slunce 5. června 2012). Je to sice jen náhoda, ale téměř jak vystřižená z některých vašich povídek. „Osud si zas jednou přichystal svůj rejstřík náhlých překvapení, příchodů a odchodů“ (citace z povídky Léto s Picassem). Před půl rokem jsem hledal informace o vás na Wikipedii a udivilo mě, že u vašeho jména bylo jen datum narození. Opravdu jsem nepředpokládal, že na konci roku 2011 budete ještě naživu. Potěšilo mě vědomí, že někde na druhé straně této planety ještě dýcháte. Nyní tam již to druhé datum je – 5. června 2012. Bohužel, i když vím, že to druhé datum musí být jednou dopsáno každému z nás. Legendou se ale stát již nemůžete. Vy jste se jí totiž stal dávno před svou vlastní biologickou smrtí.

8.6.2012 v 18:57 | Karma článku: 13.72 | Přečteno: 804 | Diskuse

Pavel Míka

Den, kdy se Venuše líbá se Sluncem

Ve středu 6.6.2012 nad většinou Evropy nevyjde normální Slunce. Pokud se na něj podíváte pozorně, možná uvidíte černý bod. V dalekohledu pak černé kolečko. To planeta Venuše bude právě přecházet přes sluneční kotouč. Tento úkaz je poměrně vzácný a právě tuto středu máme poslední možnost uvidět jej na vlastní oči. Příště se již budou dívat jiní lidé. Bude to v roce 2117.

5.6.2012 v 2:45 | Karma článku: 16.61 | Přečteno: 1568 | Diskuse

Pavel Míka

Kurz negativního myšlení od iDnes

Patřil jsem mezi množinu z šesti kilometrů blogerů – je nás prý tolik, že bychom utvořili řadu takto dlouhou – kteří se první červnový večer mohli zúčastnit představení ve Švandově divadle, kam nás blog.iDnes pozval k pětiletému výročí od svého vzniku.

2.6.2012 v 23:47 | Karma článku: 24.95 | Přečteno: 8962 | Diskuse

Pavel Míka

Otevřený dopis Borisu Rösnerovi

Vážený pane Rösnere! Je to již neuvěřitelných šest let, co jste se odebral hrát na úplně jiná prkna, na úplně jiná jeviště. Bohužel příliš brzy a ke škodě nás všech, kterým vaše herecké umění přinášelo radost. Mně osobně jí přinášelo i proto, že s vámi mám spojenou i s jednou osobní příhodou, kterou jsem ještě za vašeho života mnohokrát vyprávěl přátelům. Vám jsem jí nikdy neměl možnost sdělit. Možná byste jí považoval za pochlebování běžného člověka populárnímu a slávou ověnčenému herci. Dnes už je všechno jinak a tak vám alespoň napíšu, o co tehdy šlo.

31.5.2012 v 11:17 | Karma článku: 40.23 | Přečteno: 15551 | Diskuse

Pavel Míka

Jak jsem spravoval záchod

Život někdy vážně píše neuvěřitelné příhody. A nemusí hned jít o něco světoborného. Jedna pikanterní drobnost se stala tento týden i mě. Ač zručností právě neoplývám, pustil jsem se do malé opravy záchodu.

26.5.2012 v 22:32 | Karma článku: 15.03 | Přečteno: 1310 | Diskuse

Pavel Míka

Růžový sad na Petříně – epocha nepety

V tomto komentovaném fotoblogu se přesvědčíte, že na Petřín se nemusíte chodit jen líbat pod rozkvetlou třešeň, nebo se jen vodit za ruce (přičemž to každému přeji). Pokud máte chuť zaostřit svůj zrak i na něco dalšího, než jen na svůj protějšek, tak zde najdete spousty dalších možností.

11.5.2012 v 10:16 | Karma článku: 15.76 | Přečteno: 3469 | Diskuse

Pavel Míka

Co to je? Kde to je?

Hádankový fotoblog jedenácti fotografií částí mnohdy notoricky známých památek a budov, které ale možná budete mít problém nakonec poznat. Pod fotografiemi najdete seznam, ze kterého lze vybírat a přiřazovat je k jednotlivým obrázkům.

20.4.2012 v 18:16 | Karma článku: 19.26 | Přečteno: 3681 | Diskuse

Pavel Míka

Titanic zvaný Evropa

Je tomu právě sto let, co se potopil legendární a ohromný Titanic. Ambiciózní projekt, který šel ke dnu hned při první plavbě. Dnes při vzpomínce na tuto tragédii se musíme ptát, zdali nejsme na podobně ambiciózní lodi, plující pod modrou vlajkou se žlutými hvězdami.

15.4.2012 v 7:20 | Karma článku: 20.46 | Přečteno: 1484 | Diskuse

Pavel Míka

Jak a kdo určuje datum velikonoční neděle?

Velikonoce jako pohyblivý svátek ustanovil první církevní koncil v roce 325 v městě Nikaia, který přijal pravidla, díky nimž se dá vypočítat velikonoční neděle staletí a tisíciletí dopředu. Podívejme se nyní na tato pravidla a na trochu velikonoční statistky.

7.4.2012 v 23:59 | Karma článku: 22.28 | Přečteno: 4153 | Diskuse

Pavel Míka

Žabí jaro na kopci uprostřed Prahy

Komentovaný fotoblog o páření ropuch obecných žijících uprostřed Prahy na suchopárném kopci.

2.4.2012 v 14:06 | Karma článku: 17.76 | Přečteno: 1891 | Diskuse

Pavel Míka

Chvalozpěv na tmu

Jsem tmář a jsem na to hrdý. Mám tmu rád, mám rád i noc. Pochopitelně jako protiklad běžného denního světla. I já jsem denní tvor, ale právě proto si uvědomuji, že i tma a noc má svůj veliký význam. Historicky možná mnohem větší, než si vůbec připouštíme.

31.3.2012 v 20:28 | Karma článku: 6.53 | Přečteno: 735 | Diskuse
Počet článků 40 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2573
Dívám se na tento svět již přes pět desítek let a stále mnohému nerozumím. Bojím se, že už to tak zůstane – a mnohdy díkybohu. Zajímá mě leccos, co se děje v mém nejbližším okolí, tedy v kouli veliké třináct miliard světelných let.