Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Já blikám, ty blikáš, on nebliká

26. 07. 2012 15:21:09
Již několik let pozoruji, jak se na našich silnicích zvětšuje nešvar nepoužívání směrových světel. Počet neblikajících aut je dnes takový, že se již nemůže jednat jen o sporadické zapomnění. Spíše mám dojem, že mnohdy jde o cílené jednání borců, kteří se nesnižují k něčemu tak pokořujícímu, jako je správné používání směrovek.

O směrových světlech tvrdím, že jsou nejdůležitějším a nejpoužívanějším komunikačním prostředkem na silnici, který je zároveň plně závislý na našem rozhodnutí, zda-li jej použijeme. Aniž snižuji význam ostatních světel v autech, většinou se zapnou buď jen jednou (tlumená při rozjezdu a u moderních auto často automaticky), nebo sporadicky (mlhovky), nebo se zapnou automaticky při konkrétní činnosti (bzdovky a couvačky, pokud je auto technicky v pořádku). U směrovek je ale jejich použití závislé jen na naší vůli a rozhodnutí. A tak je spousta lidí zapíná buď pozdě, nebo vůbec a to i v naprosto zásadních situacích. Málem jsem se nedávno srazil s dodávkou, kterou jsem chtěl na přehledném úsek předjet, když náhle zatočila přes protisměrný pruh na trávu mimo silnici, aniž tento nečekaný manévr dopředu signalizovala směrovkou. Jindy mě dostala odpověď známého, který na křižovatce nedal blinkr doprava a já se neubránil nezeptat se proč. Prý to nebylo nutné, když v tom pruhu, ve kterém jel, byla na vozovce bílá vodorovná šipka vpravo. Jistě je to zajímavý výklad dopravních předpisů, pokud to není jen obyčejná školácká výmluva. Skoro to vypadá, že mnozí řidiči nezvládají či se nesoustředí na celkový proces řízení. Nejhorší ale bude skupina těch, kteří jezdí arogantně a cíleně ignorují vše, co souvisí jak s předpisy, tak se slušným chováním.

Směrovkami totiž opravdu na silnici komunikujeme, sdělujeme a informujeme ostatní, co budeme v nejbližší chvíli s tou zbraní zvané auto dělat. Proto by se blinkry měly dávat s přiměřeným předstihem před vlastním manévrem. Ten předstih může být různý s ohledem na situaci, na tvar křižovatek, k naší rychlosti. Ale vždy by tam nějaký měl být. Vedlejším efektem tohoto předstihu je pak skutečnost, že když máme plné ruce práce s volantem a s řešením dopravní situace, blinkr nás již neobtěžuje, protože už tam je. Bohužel tento pohled na věc je cizí spoustě řidičů. Směrovky často dávají jen proto, aby nedostali pokutu a tak v místech, kde tato okolnost nehrozí (což je většina případů), se s tím ani neobtěžují. Že se stávají nečitelnými a nebezpečnými jiným i sobě, vůbec neřeší. Vím, že jsou horší přestupky a mnohem těžší případy ignorace a agresivity na silnicích, ale možná že mnohé tyto případy začínají právě ignorováním směrovek. Zároveň je tento nešvar málo kritizován a je přijímám spíše s jistým smířením. To vede k narůstající četnosti neblikání a k dalšímu vážnějšímu porušování dopravních předpisů a tím zvyšování počtu nehod a vyhaslých životů na silnicích.

Sám se snažím být důsledný a směrovky používat správně. A byl bych rád, kdyby to při řízení dělal každý. Správným dáváním blinkru se stává naše jízda mnohem čitelnější a bezpečnější. Já bych totiž rád svou rodinu, přátelé, známé a sám sebe chtěl vždy dovést bezpečně až do cíle a neohrozit ani nebýt ohrožen nikým z těch pro mě neznámých lidí, které potkávám na své cestě.


Další vlastní články o lidech v autech:

1) Já zipuji, ty zipuješ, on nezipuje – o tom, jak neumíme používat zipování

2) Requiem za 701 duší – vzpomenutí na 701 lidí, kteří se v roce 2011 nevrátili ze silnic domů a mezi nimi byl i jeden můj známý a kolega.

Autor: Pavel Míka | čtvrtek 26.7.2012 15:21 | karma článku: 27.16 | přečteno: 1797x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Martin Faltýn

Dřěvo sě šišou odievá

Což není nic jiného než parafráze názvu známé české středověké lyrické básně. Nuže, na jaře listí - na podzim šišky. Ale lyriku ode mne nečekejte, spíše pár fotografií a úvah.

23.11.2017 v 18:00 | Karma článku: 4.19 | Přečteno: 130 | Diskuse

Klára Tůmová

Nechoď pryč!

"Miláčku, poď domů, já fakt musim jít!" Koukám na hodinky, což v zimní výbavě není jen tak, a přemýšlím, zda má ještě cenu stresovat se tímhle autobusem, když za chvilku jede další...

23.11.2017 v 17:01 | Karma článku: 7.18 | Přečteno: 186 | Diskuse

David Vlk

Pane, vy jste čuňas, aneb rána jsou již chladná a vánoce za rohem.

V kapse mi šustí pytlík na psí hovínka a já čekám. Včera jsem zrovna četl, jak je takový hovínko pro horolezce na Nanga Parbatu vítaným zdrojem životodárného tepla.

23.11.2017 v 14:36 | Karma článku: 29.06 | Přečteno: 929 | Diskuse

Petr Omelka

Gitans - cikáni po francouzsku

"Svoboda je poznaná nutnost," prohlásil kdysi jeden vousatý chlapík. Měl pravdu. Cikáni to ale věděli od nepaměti.

23.11.2017 v 14:03 | Karma článku: 21.92 | Přečteno: 969 | Diskuse

Radka Kielbergerová

Dobrá fotka je ulovením vzácného momentu, co neumře časem (obhajoba vítězného snímku)

Stejně jako to říkáme o dobré reportáži, co vytáhne věc v čase aktuálním na světlo boží, ale dobrá, čtivá a platná obsahem a poselstvím je i za sto let. Jako se zdaří stejné malíři, jako Michelangelův David má v očích odhodlání

23.11.2017 v 13:17 | Karma článku: 14.50 | Přečteno: 474 | Diskuse
Počet článků 48 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2121
Dívám se na tento svět již přes pět desítek let a stále mnohému nerozumím. Bojím se, že už to tak zůstane – a mnohdy díkybohu. Zajímá mě leccos, co se děje v mém nejbližším okolí, tedy v kouli veliké třináct miliard světelných let.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.